poniedziałek, 1 grudnia 2014

Pełnoziarniste bułeczki maślane.

Takimi właśnie bułeczkami, rozpoczęłam dzień moim sobotnim śniadaniowym gościom (mimo, że wymagało to wstawania o 6 rano, aby przygotować zaczyn :) )Mam nadzieję, że nie tylko ja jestem skrytym wielbicielem bułeczek maślanych? Tym razem postanowiłam, trochę zmienić przepis na nie, dzięki temu, że są z dodatkiem mąki pełnoziarnistej planuję sięgać po nie trochę częściej. Nie tracą ani trochę na walorach smakowych, a z domowym dżemem smakują wyśmienicie. Zresztą dla mnie i tak receptą na idealny poranek jest zapach ciepłych drożdży w kuchni :)




Składniki na około 12 sztuk (Jeśli nie macie do wykarmienia na śniadaniu 4 osób, to proponuję przygotować je z połowy porcji :) )
  • 250g mąki pszennej
  • 300g mąki pszennej pełnoziarnistej
  • 30g cukru brązowego
  • 50g masła
  • 1 jajko
  • 20g drożdży
  • 240ml mleka
  • ew. jajko i mak
Drożdże rozmieszać w pięciu łyżkach mleka razem z łyżką cukru i odstawić na 20 minut. Resztę masła i cukru podgrzać w garnuszku z masłem, aż masło się rozpuści, odstawić do przestudzenia.
Do mąki i jajka dodać masę z garnuszka, a także rozczyn (można dodać też kilka kropli ekstraktu waniliowego), dokładnie zagnieść ciasto i odstawić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia (ok. 30 minut). Wyrośniętym ciastem uderzyć kilkakrotnie o blat (chodzi o to, aby zeszło z niego powietrze) i uformować z niego 12 bułeczek, ułożyć je na blasze wyłożonej papierem do pieczenia i ponownie odstawić do wyrośnięcia (w zależności od tego ile mamy czasu na 40-60min). Nagrzać piekarnik do 180C, wyrośnięte bułeczki posmarować rozbełtanym jajkiem i posypać makiem. Piec ok.20minut, aż do przyrumienienia :)
Ja podawałam bułeczki z dżemem czarna porzeczka- truskawka i truskawkowym, a do picia- chyba nic nie pasuje tak dobrze jak kawa lub kakao :)

Smacznego!

1 komentarz: